Jaki sok jest zdrowy? – Część pierwsza

 

Dzisiejszy wpis jest początkiem cyklu tematów dotyczących soków! Pojawią się aż trzy artykuły dotyczące tego zagadnienia.

Myślę, że w dzisiejszych czasach kiedy na półkach stoi setki soków trudno nam wybrać tej jedyny idealny i ZDROWY!
Zatem do dzieła! Ja pisze a Wy czytajcie i komentujcie!

 

Co oznacza nazwa SOK?

Zgodnie z prawem SOK to napój zrobiony wyłącznie z owoców lub warzyw bez dodatku wody, cukru i środków chemicznych. To znaczy, że sok ze sklepu powinien wyglądać, pachnieć, smakować tak jak sok wyciśnięty w domu ze świeżych owoców. Napis „sok w 100 %” mówi nam, że pijemy prawdziwy sok, a nie nektar czy napój.

 

Jednak sprawa nie jest taka prosta. Producenci soków potrafią tak obejść przepisy prawne i omamić społeczeństwo. Na butelkach czy kartonach często omijają słowo SOK i piszą np. sam napis „pomarańczowy”, „jabłkowy”. Również często kolejnym chwytem marketingowym jest umieszczanie napisów „100 % smaku”, „100% pomarańczy” albo „prosto z sadu”.

 

Aby wyprodukować litr soku, potrzeba dwa razy więcej owoców niż do zrobienia nektaru. Dlatego cena soków jest droższa niż nektarów czy napojów.

 

Najzdrowsze są soki mętne, robione ze świeżych owoców i nie poddane pasteryzacji (np. takie które mają krótką datę ważności na opakowaniu).

Większość soków dostępnych na rynku jest produkowana z koncentratów – najpierw wyciska się sok z owoców a potem odparowuje się z niego wodę. Jednak później sok ten zostaje rozcieńczony wodą, w takiej ilość w jakiej była odparowana. Dzięki temu w soku jest tyle samo substancji rozpuszczalnych (cukrów, witamin czy minerałów) co w świeżych owocach. Następnie dodaje się naturalny aromat oraz miazgę i cząstki owoców.

Specjaliści przekonują nas jednak, że sok odtworzony odpowiada świeżemu przynajmniej średniej jakości.

Sok powinien zawierać 85-100 % owoców lub warzyw. Do soków owocowych producent może dodać trochę cukru lub innych substancji słodzących, aby złagodzić ich kwaśny smak (nie wolno dodawać substancji słodzących do soków winogronowych i gruszkowych). Jeżeli zawartość cukru nie przekracza 15g/l producent nie musi umieszczać takiej informacji na etykiecie. A gdy cukru jest więcej ma obowiązek powiadomienia konsumenta na etykiecie soku. Jednak ilość cukru nie powinna przekraczać 150 g/l.

Zabronione jest dodawanie do soków sztucznych aromatów, barwników i konserwantów.

 

NEKTAR 

Jest on gorszy jakościowo od soku. Są to rozcieńczone wodą soki lub przeciery.

Minimalna zawartość soku w nektarze jest określona: 50% dla nektaru z jabłek, gruszek, pomarańczy, brzoskwiń, ananasów; 40% dla nektaru z jeżyn, malin, truskawek, czereśni, moreli; 35% dla nektaru z wiśni; 30% dla nektaru z śliwek, agrestu, żurawiny; 25% dla nektaru z porzeczek, cytryny, granatów, bananów, mango, papai.

Do nektaru można dodawać więcej cukru (mak. 200g/l). W litrze nektaru znajduje się ok. 20 łyżeczek cukru. W nektarach nie powinno być sztucznych barwników, aromatów i konserwantów.

 

NAPÓJ

Są to napoje produkowane na bazie soków. Nie obowiązują tu żadne limity, które określiłyby zawartość soku w napoju. Jest on bardziej rozcieńczony niż nektar. Zwykle znajduje się w nich 3-20 % soku a reszta to woda oraz naturalne i sztuczne barwniki, aromaty, środki słodzące i konserwanty.

Soki

 

Dziś to na tyle już niebawem opowiem Wam jak czytać etykiety z soków oraz jaki wpływ mają soki na nasze zdrowie. Do usłyszenia!

  2 comments for “Jaki sok jest zdrowy? – Część pierwsza

  1. 8 sierpnia 2014 o 11:43

    Świetny wpis :) Będę czekać na następne! :) Ja soków, nektarów i innych „cudów natury” nie pijam. Mi wystarcza niegazowana woda mineralna i kawa. A, jak mam chętkę na owoc – to go jem :D

    • iga587
      9 sierpnia 2014 o 12:30

      I bardzo dobrze ja również pije samą wodę ale czasami lubię poszaleć i wypić szklankę soku :) Ale tak to warto wiedzieć co się znajduje w takich sokach :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *