Jeść czy nie! Chodzi mi o kolację!

Każdy z nas pewnie spotkał się z dwoma całkiem odmiennymi zdaniami. Jedni twierdzą oczywiście zjedz kolację przecież tak trzeba. Inni zaś słyszą od znajomych nie jedz jak chcesz dobrze spać. Ja dziś przedstawię Wam mój punkt widzenia na tą sprawę.

 

Kolacja to ostatni posiłek w ciągu dnia. To on powinien nam dostarczać ok 17 % całodziennej puli energetycznej.
Zatem o czym powinniśmy pamiętać jedząc kolację? 

 

  • Ważne jest to, żeby ostatni posiłek zakończył się 2-3 godziny przed spaniem. Dzięki temu nasz organizm strawi pokarm i będzie mógł w nocy odpoczywać.
  • Kolacja nie powinna pełnić roli Twojego głównego posiłku. Jeżeli w ciągu dnia nie mamy czasu na to, żeby porządnie zjeść to nie nadrabiajmy tego wieczorem!
  • Zrezygnujmy z potraw ciężkostrawnych – mam na myśli tłuste mięso, rośliny strączkowe, świeżą paprykę, cebulę, marynaty, sosy.
  • Zjedz lepiej kaszę, makarony, brązowy ryż, pieczywo pełnoziarniste, płatki zbożowe. Dodatkowo wzbogać menu w pełnowartościowe białko np. mięso, ryby, jaja, przetwory mleczne. Taki posiłek dostarczy Ci zapewne tryptofanu, dzięki któremu wydzielają się takie hormony jak: serotonina i melatonina.
  • Serotonina odpowiada za dobre samopoczucie i wraz z melatoniną regulują prawidłowy przebieg snu.
  • Pamiętaj również o tym, że wieczorem warto zjeść owoc, warzywa, kiełki, nasiona, orzechy. Dzięki temu dostarczysz organizmowi witamin i minerałów.
  • Zapomnij o kawie czy mocnej herbacie. Po kolacji warto sięgnąć po filiżankę naparu np. z mięty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *