Wszystko o OLEJU!

Przechadzając się przez pułki w sklepie możemy znaleźć kilkadziesiąt rodzai oleju. Skąd zatem mamy wiedzieć, który z nich jest najbardziej cenny? Zaraz wszystko sobie wyjaśnimy! Zapraszam do lektury i zachęcam do komentowania!

 

To co w oleju cenne to kwasy nienasycone, które regulują poziom cholesterolu we krwi i obniżają poziom zachorowania na nowotwory i choroby układu krążenia. Niezastąpiony pod tym względem jest olej rzepakowy. Olej ma również dużo witaminy E, która chroni przed chorobami cywilizacyjnym redukując wolne rodniki.

 

„Im bardziej przetworzony olej, tym mniejsza jego wartość odżywcza”

 

Pamiętajmy również, że nie można smażyć drugi raz na tym samym oleju, ponieważ wytwarzają się groźne nastlenki lipidowe!

 

1. Olej tłoczony na zimno?!

Wytwarza się podczas naturalnych metod poprzez wyciskarki. To wszystko odbywa się w temperaturze pokojowej. Olej ten zawiera bardzo dużo wartości odżywczych, antyoksydantów i kwasów tłuszczowych. Jedyną wadą jest krótki czas przechowywania. Pamiętajmy, że napis „olej z pierwszego tłoczenia” nie znaczy, że olej ten jest najzdrowszy. Czasami pierwsze tłoczenie odbywa się na ciepło. Jest to metoda, która zmniejsza wartość odżywczą oleju.

Najmniej wartościowe są oleje pozyskiwane metodą ekstrakcji. Roślinę z które wytłacza się olej podaje się działaniu rozpuszczalnika, który wypłukuje tłuszcz.

 

 

2. Jaki zatem mam kupić olej?!

Do smażenia polecany jest olej: rzepakowy, z orzechów ziemnych i oliwa. Nie powinno się stosować oleju: słonecznikowego, lnianego, z pestek winogron, dyni.

Olej w którym dominują kwasy wielonienasycone powinno się jadać tylko na surowo.

 

 

3. Etykieta!

Najważniejsza jest data przydatności! Zwróć na to zawsze uwagę! Pamiętaj również, że olej powinien być przechowywany w najmniej chłodnym miejscu w lodówce lub spiżarni. Nie kupuj olejów mieszanych!!

Dobry olej to tłuszcz pozyskany z roślin oleistych. Nie powinien on zawierać żadnych substancji dodatkowych.

Kolor butelki powinien być ciemny.

Jeżeli kwasów jednonienasyconych jest ponad 60 %  to oznacza, że wybierasz zdrowy tłuszcz do smażenia. Im jest ich więcej, tym olej bardziej jest odporny na wysoką temperaturę.

Napis „nie zawiera cholesterolu” jest chwytem marketingowych. Żaden olej go nie zawiera, bo cholesterol jest tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego.

 

 

images

  1 comment for “Wszystko o OLEJU!

  1. 3 grudnia 2014 o 11:19

    Dobrze ze zwrocilas uwage na przechowywanie – w przypadku olejow to bardzo wazne!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *